Alle berichten van Nick Jordan

Mijn eerste jaar Informatica

Om deze blogpost te beginnen, wil ik vermelden dat ik over dit onderwerp eigenlijk een video had willen maken. Echter is het, door het extreem warme weer, gewoonweg te warm in de kamer waarin ik mijn video’s maak. Omdat de video te lang op zich liet wachten, besloot ik om het anders aan te pakken en een blogpost te schrijven in plaats van een video te maken.

Het schooljaar is weer voorbij en de zomervakantie is aangebroken. Dat betekent dat ik(als het wat koeler is) weer tijd heb om weer een paar video’s te maken voor JorCademy(mijn ideeën voor video’s raken echter snel op, dus suggesties zijn altijd welkom). Ook wil ik even terugblikken op een voor mij belangrijk onderdeel van dit schooljaar, namelijk de informaticales.

Ik heb net 4 VWO afgerond, wat betekent dat ik mijn eerste jaar informatica achter de rug heb. Ik heb mij vooraf aan dit schooljaar voorgenomen om aan het eind van het jaar een soort review te schrijven over informatica, en dat is precies wat ik nu ga doen.

Ik wil eerst even vermelden: wat ik in deze blogpost ga zeggen is niet negatief bedoeld naar mijn school toe, want het is goed dat er überhaupt informatica op mijn school wordt gegeven. Er zijn namelijk genoeg scholen die dit vaak niet eens aanbieden. Ik wil eigenlijk laten zien wat er allemaal fout is aan het informatica onderwijs in Nederland.

Ik had niet verwacht dat we alleen programmeergerelateerde dingen zouden gaan doen, want er zijn natuurlijk ook andere onderwerpen die tijdens de informaticalessen zouden moeten worden behandeld, zoals bijvoorbeeld ‘het binnenste van een computer’, maar van wat ik dit jaar heb ‘geleerd’ tijdens de informaticales ben ik heel erg geschrokken.

Het schooljaar begon met het voorbereiden van een presentatie over hacken, wat eigenlijk wel leuk was. Wat wel een nadeel was, was dat we geen uitleg/ondersteuning kregen en dat gold voor het hele schooljaar! We kregen een aantal lesuren om de presentatie voor te bereiden en aangezien we maar één lesuur informatica per week hadden, waren er al snel een paar weken voorbij. Tegelijkertijd moesten we leren voor een toets over hardware. Achttien pagina’s met ongelofelijk saaie stof, zonder ook maar enig visueel materiaal. Na deze toets gingen we verder met een photoshop project, alleen moesten wij die maken in GIMP, een open source alternatief voor Photoshop. Naar mijn mening hoort dit niet bij het vak informatica en zou dit eerder moeten worden behandeld bij het vak mediadesign.

Daarna gingen we werken met Microsoft Office. Dit is met afstand de grootste teleurstelling geweest. We zitten toch niet meer in de jaren negentig? We hebben in onze middelbare schoolcarrière echt wel vaker een Word-document moeten schrijven en we weten echt wel hoe we hierin een tabelletje moeten maken en deze moeten aanpassen. Echt onzin dat we dit in een aparte les nog een keer moesten doen. Nog steeds hadden we geen regel code geschreven.

Nadat er veel werd geklaagd over de aangeboden lesstof werd het eindelijk leuk. We kregen de keuze tussen een aantal code gerelateerde en andere interessante onderwerpen. Zo kreeg je de keuze om een programmeertaal te leren op Codecademy.com, kon je Python leren uit een boek en een cursus volgen over bijvoorbeeld cybersecurity, wat ik heb gedaan. Verder kreeg je nog de vrijheid om te doen wat je zelf wilde, indien de leraar hier toestemming voor had gegeven. Na deze periode was het schooljaar alweer voorbij.

Het is duidelijk dat ik totaal niet te spreken ben over het informatica-onderwijs in Nederland.  Echt beschamend dat de overheid nog niets aan deze lachwekkende stof heeft gedaan en ook niet van plan lijkt om er wat aan te doen.

Over het algemeen is het informatica-onderwijs in Nederland dus, t.o.v. landen als Engeland,  heel slecht en sommige scholen in Nederland hebben niet eens informaticalessen wegens het tekort aan leraren hiervoor. Maar we hebben zoveel mogelijkheden. Internet is een bron van informatie en we kunnen hierop alles vinden wat we willen. Hier zouden we veel meer gebruik van moeten maken. De jongere kids worden nu goed geholpen als we kijken naar wat Stichting FutureNL bijvoorbeeld allemaal doet. Ook is er een uitgebreid netwerk van Coderdojo’s(voor kinderen onder de achttien) in Nederland. Maar de jongeren hebben zeker weten veel meer ondersteuning nodig.

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met informaticales op school. Je kunt deze natuurlijk delen in de comments van deze post of me benaderen via e-mail of Twitter.

WWW.wat?

Het digitaal vaardig maken van vooral kinderen is populair en dus geldt dit ook voor het maken van leertools daarvoor. Dit kunnen programma’s en websites zijn, maar ook boeken worden steeds populairder voor dit onderwerp. Een boek als WWW.wat? (door Jane Baer-Krause en Jan von Holleben, vertaald door Joukje Akveld) is zo’n boek over digitale vaardigheden.

Dit oorspronkelijk Duits boek gaat kortom over het internet. Hierin vind je antwoorden op vragen als ‘Wie heeft internet uitgevonden?’ en ‘Wie was de eerste gebruiker?’, maar ook wordt er geschreven over andere belangrijke onderwerpen, zoals hacken en virussen. Dit in verband met internet maakt het boek een ideaal overzicht als het gaat om verbanden tussen dit soort onderwerpen.

Natuurlijk staat er ook wat in over programmeren. Er wordt namelijk geantwoord op de vraag ‘Spreken computers verschillende talen?’, waarbij dus sowieso al elementen van de opmaaktaal HTML worden beschreven. Onder het stukje over deze opmaaktaal wordt duidelijk beschreven wat programmeren nu eigenlijk is en met welke tools je de beginselen van het programmeren kunt leren.

Helemaal achterin het boek vind je nog een paar pagina’s met leuke websites waar je verschillende onderwerpen als programmeren nog wat beter kunt bestuderen. Nog een pagina verder kun je nog een hele handige woordenlijst vinden met alle termen die in het boek worden beschreven. Kortom krijg je voor €17,95 een heel leuk en leerzaam boek.

Bestel WWW.wat? nu bij bol.com

Welkom bij JorCademy!

Het is belangrijk dat kinderen vanaf jongs af aan leren programmeren, maar waarom precies? Vroeger in de jaren 80 had je computers die veel minder ontwikkel waren dan de computers van nu. Een voorbeeld is de ZX Spectrum en de Commodore 64. Als je een spelletje wou gaan spelen moest je een spel inladen of het spel opstarten met code. Daardoor kreeg je ook vaker te maken met programmeren dan nu. In die tijd waren er ook veel meer mensen die zich inschreven voor informatica bij de universiteit.

Tegenwoordig is dat juist niet zo. Er zijn veel minder mensen die zich inschrijven voor informatica, en als er mensen zijn hebben ze veel minder kennis dan vroeger. En bij de computers van tegenwoordig krijg je niet snel te maken met programmeren. Als je een spelletje wilt spelen ga je gewoon naar internet, of je download een spel en je kan het gelijk spelen. De mensen die tegenwoordig games en websites maken leerden dat natuurlijk rond de jaren 80 en 90, dus zijn ze daarmee opgegroeid. De jeugd van tegenwoordig zal niet snel te maken krijgen met programmeren. In de toekomst zullen er dus veel minder programmeurs zijn. Wie moeten er dan de games maken die we zo leuk vinden? Kort gezegd is programmeren heel erg belangrijk.

Op jorcademy.nl vind je de middelen om te leren programmeren. Hier vind je videotutorials met duidelijke uitleg, waarin we veel programmeertalen behandelen, van Python tot C#, doen we leuke projecten met o.a de Raspberry Pi en gaan we kijken naar leuke programmeertools. Dus waar wacht je nog op? Kies een serie en start je programmeeravontuur!

JorCademy + Jon Duckett

Een aantal jaren geleden nam ik mijn eerste tutorial op over webdevelopment. Maar deze was van erg slechte kwaliteit en dus heb ik deze al snel van het internet afgehaald. Ik vond het wel zonde dat ik niets op JorCademy liet zien over webdevelopment, terwijl programmeren hier juist zo’n grote rol bij speelt.

De laatste tijd ben ik veel bezig geweest met webdevelopment en dacht ik weer na bij de beslissing om de serie over webdevelopment maar te stoppen. Toen besloot ik actie te ondernemen en de serie over webdevelopment te gaan herstarten. Ditmaal besloot ik om het extra speciaal te maken.

Ik besloot om de serie te maken aan hand van een boekenserie. Veel van de volgers van JorCademy zullen deze serie al wel kennen. Dit is namelijk de boekenserie van Jon Duckett. De boeken in deze serie staan erom bekend dat de uitleg heel duidelijk is en de vormgeving van de pagina’s heel goed ontworpen.

Er zijn twee boeken die we gaan behandelen in deze serie:

Het eerste boek gaat over HTML(Hyper Text Markup Language) & CSS(Cascading Style Sheets). In dit boek leer je websites creeeren en ervoor zorgen dat ze functioneel zijn voor de bezoekers. Vaak vinden mensen het makkelijk maar vooral ook leuk om te leren, dus dit deel van de serie belooft al leuk te worden.

Het tweede boek gaat over JavaScript en JQuery(JavaScript framework). Hier leer je daadwerkelijk programmeren met een bekende taal, namelijk zoals de titel al zegt: JavaScript. Hiermee gaan we de functionaliteit van de websites verbeteren en deze dynamischer te maken. Hierbij gebruiken we JQuery, mede om de code te versimpelen. Dit deel zal wat moeilijker gevonden worden door veel mensen, maar het belooft heel leuk te worden!

Ik heb veel zin in deze tutorialserie en ik hoop jullie ook. Op naar de eerste les!

– Jon Duckett & JorCademy