Alle berichten van Nick Jordan

Lokale webserver opzetten

Ik krijg veel vragen over hoe en waar ik oefen met het maken van websites. Want het is natuurlijk leuk dat je geïnteresseerd bent en beter wilt worden in HTML, CSS en JS, maar waar en hoe moet je je skills verbeteren?

Deze vraag is simpel te beantwoorden: gewoon in je browser met je eigen editor natuurlijk! Een vertrouwde editor(zoals VS Code, Sublime Tekst, Atom etc.) is het fijnst om te gebruiken, aangezien deze lekker flexibel werkt en je deze ook nog eens kunt aanpassen met bepaalde plugins. En het is natuurlijk ook fijn dat je deze website in je browser kunt beschouwen terwijl je weet dat niemand mee kan kijken.

Echter heb je om dit te doen wel een eigen, lokale webserver nodig. Geen zorgen, het is gratis en helemaal niet moeilijk om op te zetten. En als je de webserver eenmaal op je computer hebt staan zul je er lang plezier van hebben.

In deze post wordt beschreven hoe je XAMPP van Apache Friends moet downloaden. Deze software is beschikbaar voor Mac, Windows en Linux.

Om XAMPP te downloaden moet je naar de downloadpagina van deze software. Onder de introductievideo zie je drie iconen staan voor de download van drie verschillende versies van XAMPP, elk uiteraard voor een ander OS. Klik op het icoon dat de versie voor jouw OS representeert.

Open, indien deze is gedownload, het setupprogramma en volg de stappen. Je wordt goed begeleid door het setupproces en je hoeft waarschijnlijk slechts op ‘next’ klikken tot je bij het einde bent van het setupproces.

Als je het setupproces hebt doorlopen kun je het XAMPP Control Panel openen. Hier kun je de webserver starten door op ‘start’ naast de module ‘Apache’ te klikken. Als de achtergrond van de tekst ‘Apache’ groen kleurt runt de webserver naar behoren.

Nu vraag je je misschien af hoe je jouw website nu kunt zien. Zoek op jouw computer naar een map genaamd ‘htdocs’. Zet hierin de bestanden die te maken hebben met jouw project/site(code, afbeeldingen etc.). Ga daarna naar je browser en typ ‘localhost’ in de search bar. Dit representeert namelijk jouw lokale webserver. Vervolgens zou je de inhoud van jouw site moeten zien. Open de htdocs folder in een tekst-editor naar keuze en je kunt beginnen met het schrijven van code.

Ik hoop dat deze blogpost duidelijk genoeg is. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je me bereiken via Twitter, e-mail(nick@jorcademy.nl), of je kunt de vraag kwijt in de comments van deze post.

Hieronder is een video te vinden die gemaakt is door Bitnami en de installatie misschien nog net iets duidelijker maakt.

“Hello World” in Java

Nu we aan de slag kunnen gaan we kijken naar de regel code die voor de meeste beginnende programmeurs de eerste regel is. We gaan namelijk kijken hoe we “Hello World” op het scherm kunnen printen.

Tussen de curly braces van de class schrijven we onze code. Zo weet de computer dat dit stuk code bij de class hoort. Het eerste wat we tussen de braces van de class gaan schrijven is de main method.

public jorcademy {
    public static void main(String[] args) {}
}

Je hoeft niet per se te weten wat alle delen van deze regel betekenen, je moet vooral weten hoe je deze regel schrijft, want je moet deze voor elk project gebruiken. Alle code waarvan je wilt dat die worden uitgevoerd moeten immers tussen de curly braces van de main method worden geschreven. Dit betekent dat we de code die we gaan gebruiken om “Hello World” op het scherm te printen ook tussen de curly braces van de main-method moet worden geschreven.

Om “Hello World” te kunnen printen moeten we de printfunctie gebruiken. Misschien heb je de Python-serie op JorCademy al gevolgd of heb je al wat ervaring met programmeren. In dat geval weet je misschien al wat de printfunctie inhoudt. Het print namelijk, zoals de naam van de functie eigenlijk al zegt, een bepaalde waarde op het scherm.

Deze functie is in Java echter anders dan in Python. In Java wordt deze regel als volgt geschreven:

System.out.println();

De waarde die je tussen de haakjes plaatst van de printfunctie wordt op het scherm geprint. Om “Hello World” te kunnen printen moeten we dus de tekst “Hello World” tussen de haakjes zetten. Maar alleen de tekst is niet genoeg. Een stukje tekst is wat we in het programmeren ook wel een String noemen. Je kunt deze altijd herkennen aan het feit dat deze tussen haakjes staat. We moeten de tekst “Hello World” dus tussen aanhalingstekens zetten.

System.out.println("Hello World");

Als we de code nu willen uitvoeren moeten we deze eerst compilen. Dit houdt in dat de broncode, oftewel de code die we net hebben geschreven, wordt vertaald naar machinetaal, de taal die computers kunnen lezen. Dan pas weet de computer welke taken deze moet uitvoeren. Gelukkig is daar in IntelliJ een druk op de knop voor nodig, waarna je de code kunt uitvoeren. Vervolgens zie je dat de tekst “Hello World” in de console verschijnt.

Gebruikte code:

public jorcademy {
    public static void main(String[] args) {
        System.out.println("Hello World");
    }
}

Challenge: print van boven naar beneden je naam, geboortedatum en hobby’s op het scherm.

Mijn eerste jaar Informatica

Om deze blogpost te beginnen, wil ik vermelden dat ik over dit onderwerp eigenlijk een video had willen maken. Echter is het, door het extreem warme weer, gewoonweg te warm in de kamer waarin ik mijn video’s maak. Omdat de video te lang op zich liet wachten, besloot ik om het anders aan te pakken en een blogpost te schrijven in plaats van een video te maken.

Het schooljaar is weer voorbij en de zomervakantie is aangebroken. Dat betekent dat ik(als het wat koeler is) weer tijd heb om weer een paar video’s te maken voor JorCademy(mijn ideeën voor video’s raken echter snel op, dus suggesties zijn altijd welkom). Ook wil ik even terugblikken op een voor mij belangrijk onderdeel van dit schooljaar, namelijk de informaticales.

Ik heb net 4 VWO afgerond, wat betekent dat ik mijn eerste jaar informatica achter de rug heb. Ik heb mij vooraf aan dit schooljaar voorgenomen om aan het eind van het jaar een soort review te schrijven over informatica, en dat is precies wat ik nu ga doen.

Ik wil eerst even vermelden: wat ik in deze blogpost ga zeggen is niet negatief bedoeld naar mijn school toe, want het is goed dat er überhaupt informatica op mijn school wordt gegeven. Er zijn namelijk genoeg scholen die dit vaak niet eens aanbieden. Ik wil eigenlijk laten zien wat er allemaal fout is aan het informatica onderwijs in Nederland.

Ik had niet verwacht dat we alleen programmeergerelateerde dingen zouden gaan doen, want er zijn natuurlijk ook andere onderwerpen die tijdens de informaticalessen zouden moeten worden behandeld, zoals bijvoorbeeld ‘het binnenste van een computer’, maar van wat ik dit jaar heb ‘geleerd’ tijdens de informaticales ben ik heel erg geschrokken.

Het schooljaar begon met het voorbereiden van een presentatie over hacken, wat eigenlijk wel leuk was. Wat wel een nadeel was, was dat we geen uitleg/ondersteuning kregen en dat gold voor het hele schooljaar! We kregen een aantal lesuren om de presentatie voor te bereiden en aangezien we maar één lesuur informatica per week hadden, waren er al snel een paar weken voorbij. Tegelijkertijd moesten we leren voor een toets over hardware. Achttien pagina’s met ongelofelijk saaie stof, zonder ook maar enig visueel materiaal. Na deze toets gingen we verder met een photoshop project, alleen moesten wij die maken in GIMP, een open source alternatief voor Photoshop. Naar mijn mening hoort dit niet bij het vak informatica en zou dit eerder moeten worden behandeld bij het vak mediadesign.

Daarna gingen we werken met Microsoft Office. Dit is met afstand de grootste teleurstelling geweest. We zitten toch niet meer in de jaren negentig? We hebben in onze middelbare schoolcarrière echt wel vaker een Word-document moeten schrijven en we weten echt wel hoe we hierin een tabelletje moeten maken en deze moeten aanpassen. Echt onzin dat we dit in een aparte les nog een keer moesten doen. Nog steeds hadden we geen regel code geschreven.

Nadat er veel werd geklaagd over de aangeboden lesstof werd het eindelijk leuk. We kregen de keuze tussen een aantal code gerelateerde en andere interessante onderwerpen. Zo kreeg je de keuze om een programmeertaal te leren op Codecademy.com, kon je Python leren uit een boek en een cursus volgen over bijvoorbeeld cybersecurity, wat ik heb gedaan. Verder kreeg je nog de vrijheid om te doen wat je zelf wilde, indien de leraar hier toestemming voor had gegeven. Na deze periode was het schooljaar alweer voorbij.

Het is duidelijk dat ik totaal niet te spreken ben over het informatica-onderwijs in Nederland.  Echt beschamend dat de overheid nog niets aan deze lachwekkende stof heeft gedaan en ook niet van plan lijkt om er wat aan te doen.

Over het algemeen is het informatica-onderwijs in Nederland dus, t.o.v. landen als Engeland,  heel slecht en sommige scholen in Nederland hebben niet eens informaticalessen wegens het tekort aan leraren hiervoor. Maar we hebben zoveel mogelijkheden. Internet is een bron van informatie en we kunnen hierop alles vinden wat we willen. Hier zouden we veel meer gebruik van moeten maken. De jongere kids worden nu goed geholpen als we kijken naar wat Stichting FutureNL bijvoorbeeld allemaal doet. Ook is er een uitgebreid netwerk van Coderdojo’s(voor kinderen onder de achttien) in Nederland. Maar de jongeren hebben zeker weten veel meer ondersteuning nodig.

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met informaticales op school. Je kunt deze natuurlijk delen in de comments van deze post of me benaderen via e-mail of Twitter.

WWW.wat?

Het digitaal vaardig maken van vooral kinderen is populair en dus geldt dit ook voor het maken van leertools daarvoor. Dit kunnen programma’s en websites zijn, maar ook boeken worden steeds populairder voor dit onderwerp. Een boek als WWW.wat? (door Jane Baer-Krause en Jan von Holleben, vertaald door Joukje Akveld) is zo’n boek over digitale vaardigheden.

Dit oorspronkelijk Duits boek gaat kortom over het internet. Hierin vind je antwoorden op vragen als ‘Wie heeft internet uitgevonden?’ en ‘Wie was de eerste gebruiker?’, maar ook wordt er geschreven over andere belangrijke onderwerpen, zoals hacken en virussen. Dit in verband met internet maakt het boek een ideaal overzicht als het gaat om verbanden tussen dit soort onderwerpen.

Natuurlijk staat er ook wat in over programmeren. Er wordt namelijk geantwoord op de vraag ‘Spreken computers verschillende talen?’, waarbij dus sowieso al elementen van de opmaaktaal HTML worden beschreven. Onder het stukje over deze opmaaktaal wordt duidelijk beschreven wat programmeren nu eigenlijk is en met welke tools je de beginselen van het programmeren kunt leren.

Helemaal achterin het boek vind je nog een paar pagina’s met leuke websites waar je verschillende onderwerpen als programmeren nog wat beter kunt bestuderen. Nog een pagina verder kun je nog een hele handige woordenlijst vinden met alle termen die in het boek worden beschreven. Kortom krijg je voor €17,95 een heel leuk en leerzaam boek.

Bestel WWW.wat? nu bij bol.com

Welkom bij JorCademy!

Het is belangrijk dat kinderen vanaf jongs af aan leren programmeren, maar waarom precies? Vroeger in de jaren 80 had je computers die veel minder ontwikkel waren dan de computers van nu. Een voorbeeld is de ZX Spectrum en de Commodore 64. Als je een spelletje wou gaan spelen moest je een spel inladen of het spel opstarten met code. Daardoor kreeg je ook vaker te maken met programmeren dan nu. In die tijd waren er ook veel meer mensen die zich inschreven voor informatica bij de universiteit.

Tegenwoordig is dat juist niet zo. Er zijn veel minder mensen die zich inschrijven voor informatica, en als er mensen zijn hebben ze veel minder kennis dan vroeger. En bij de computers van tegenwoordig krijg je niet snel te maken met programmeren. Als je een spelletje wilt spelen ga je gewoon naar internet, of je download een spel en je kan het gelijk spelen. De mensen die tegenwoordig games en websites maken leerden dat natuurlijk rond de jaren 80 en 90, dus zijn ze daarmee opgegroeid. De jeugd van tegenwoordig zal niet snel te maken krijgen met programmeren. In de toekomst zullen er dus veel minder programmeurs zijn. Wie moeten er dan de games maken die we zo leuk vinden? Kort gezegd is programmeren heel erg belangrijk.

Op jorcademy.nl vind je de middelen om te leren programmeren. Hier vind je videotutorials met duidelijke uitleg, waarin we veel programmeertalen behandelen, van Python tot C#, doen we leuke projecten met o.a de Raspberry Pi en gaan we kijken naar leuke programmeertools. Dus waar wacht je nog op? Kies een serie en start je programmeeravontuur!