Bij hackathons programmeren groepen programmeurs alsof hun leven er vanaf hangen. Daar hebben ze minimaal 24 uur de tijd voor. De meeste hackathons hebben een thema. Dit jaar was ik bij hack the brain waar een paar groepen ‘ontwikkelaars’ in 3 dagen coole projecten proberen te ontwikkelen met als doel een prijs. Dit jaar was het thema ook wel  ‘het onderwijs’.

Er deden een aantal team mee met mensen uit verschillende landen. Er kwam zelfs een groep uit Rio! Dit waren niet de winnaars. De winnaars waren de leden van het team BrainED. Ze hadden een soort game gemaakt waarmee kinderen spelen met de rekbaarheid van hun eigen aandachtsspanne. Dat gaat als volgt. Als deelnemers zich allemaal even hard inspannen bouwen zij gezamenlijk een visueel en kleurrijk bouwwerk. Maar zodra hun aandacht (of van een van de spelers) verzwakt, zien ze op het beeldscherm hun torens weer instorten. Hun concentratie wordt gemeten met de Muse, een soort hoofdband die de inspanning van het brein meet aan de hand van alfagolven.  Dit is goed voor het onderwijs omdat kinderen zich door het zien van hun concentratie dat ze hun concentratie dan beter kunnen beïnvloeden.

Juryleden:

  • Olaf de Groot, Educatief ICT expert @ Kennisnet(Kon er jammergenoeg niet bij zijn vanwege last van evenwicht)
  • Paulien Dresscher, Hoofd Nieuwe media en curator @Cinnekid
  • Nick Jordan, één van Nederlands’ jongste hackers en initiator van JorCademy
  • Jason Farquhar, Assistent professor @ Donders Instituut
  • Simon Haafs, Managing director @ i3B Foundation
  • Ester van der Geest, Communicatie manager en neurowetenschapper @ Waag Society

Website Hack the Brain

Hack the brain

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *