Virtual Reality op School

Je ken vast wel de Oculus Rift, de eerste serieuze virtual reality bril, voornamelijk bedoeld voor games, waarmee je je begeeft in een virtuele wereld.

Veel ontwikkelaars zijn bezig met de ontwikkeling van games voor de Oculus Rift, maar hoe zou je zo’n bril kunnen gebruiken in het onderwijs?

Ik mocht de Oculus Rift lenen (DK2) van Linda Terlouw, Enterprise Architect bij ICRIS, om uit te zoeken wat de Oculus voor het onderwijs kan betekenen.

Mijn Mac Mini en laptop voldoen bij lange niet aan de systeemeisen voor de Oculus Rift. Gelukkig heeft mijn broer een redelijke game-PC welke de Oculus Rift net aan kan.

Na het downloaden van de benodigde drivers verliep de installatie redelijk probleemloos.

Natuurlijk wilden we, na het bekijken van diverse YouTube filmpjes, als eerste de befaamde rollercoaster demo uitproberen. Daar liepen we tegen het volgende knelpunt aan. De meeste demo’s lopen alleen op de 64bit versie van Windows en op de PC stond de 32bit versie van Windows 7.

Gelukkig waren er ook een aantal 32bit compatibele demo’s die de moeite waard waren. Sommige waren nog best wel buggy maar ik kreeg zeker wel een idee wat een impact dit binnen afzienbare tijd kan hebben op ons leven.

De Oculus Rift en Windows 10

Ondertussen kwam het Insider Program van Windows 10 uit en mijn broer wilde, net als ik, dit graag uitproberen op zijn computer. Toen de zomervakantie eenmaal was begonnen, kwam ik er snel achter dat de drivers voor de Oculus Rift helaas nog niet compatible waren met Windows 10.

Gelukkig waren we wel zo slim geweest om Windows 10 op een aparte SSD te installeren, dus dan maar terug naar Windows 7….. dachten we. Windows 7 was plotseling niet meer geactiveerd en tijdens de installatie van Unity crashte het systeem compleet. Toen we daarna terug wilden naar Windows 10 bleek ook deze installatie onherstelbaar beschadigd te zijn en kregen we de befaamde “Er is iets gebeurd” foutmelding.

Zou het mijn eigen computer zijn geweest, dan had ik waarschijnlijk wel net zo lang geklooid totdat ik Unity en de Oculus Rift werkende had gehad, maar aangezien de PC van mijn broer is besloot ik niet verder te experimenteren. Ik had ondertussen wel een goed beeld gekregen van de mogelijkheden van virtual reality.

Virtual reality in het onderwijs

Een voor de hand liggende toepassingsgebied voor virtual reality is het onderwijs. Je kan de lesstof veel visueler maken, waardoor de lesstof begrijpelijker, spannender en leuker wordt. Denk bijvoorbeeld aan een geschiedenisles waarbij je zelf tussen de neanderthalers loopt, een scheikundeles waarbij je de moleculen voor je ziet en je chemische verbindingen ziet ontstaan, een wiskundeles waarbij je de 3D figuren voor je ziet zweven, een aardrijkskundeles met een virtuele globe, een biologieles met een virtueel skelet.

Je kan je zelfs afvragen of het in de toekomst nog wel noodzakelijk zal zijn om fysiek in het klaslokaal aanwezig te zijn.

Waarom staan leraren jaar in jaar uit door het hele land hetzelfde verhaal te vertellen als een les ook verpakt kan worden als virtuele les met alle mogelijkheden die in zo’n virtuele wereld mogelijk zijn?

 

Andere VR brillen

Natuurlijk is de Oculus Rift niet de enige populaire VR bril op de markt. Samsung heeft bijvoorbeeld recent de Samsung Gear VR op de markt gebracht waarmee je met behulp van een bijbehorende Samsung telefoon een virtual reality bril maakt. Deze bril is trouwens ontworpen met behulp van Oculus.

Ook Sony is druk bezig met Project Morpheus, een virtual reality bril voor de PS4 en volgens geruchten is ook Microsoft druk bezig met een soortgelijke bril voor de Xbox One.

Een iets andere uitvoerig is de Hololens van Microsoft, een bril die de virtual reality als het ware projecteert in de echte wereld, waarmee je bijvoorbeeld een Minecraft-wereld kan projecteren op de tafel in je woonkamer. Hierdoor ontstaat er een interactie tussen de virtuele wereld en de echte wereld.

 

Conclusie

Des te langer je over de mogelijkheden van virtual reality nadenkt, des te meer toepassingen je bedenkt. Ik denk dat niemand kan voorzien hoe onze wereld er over ongeveer 20 jaar uitziet, maar ik vermoed dat virtual reality dan een belangrijke plek inneemt in ons leven, zowel privé als in het onderwijs en bedrijfsleven.

De huidige brillen zijn nog lomp en duur en de beeldkwaliteit is nog verre van perfect, maar als de ontwikkeling van de vr-bril net zo snel gaat als bijvoorbeeld de ontwikkeling van de mobiele telefoon dan zal dit heel snel veranderen.

Als ik vandaag een bedrijf zou moeten opzetten, dan denk ik dat ik op virtual reality zou gokken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *