Tweede jaar informatica op school

Een jaar geleden beleefde ik mijn eerste schooljaar met lessen informatica. Als programmeur en liefhebber van technologie was ik uiteraard erg benieuwd welke onderwerpen behandeld zouden worden en wat mijn medeleerlingen zouden vinden van deze lessen. Na dit jaar kon ik stellen dat de teleurstelling heel groot was. We behandelden allerlei saaie onderwerpen, waarvan sommige eigenlijk niets te maken hebben met informatica. Daarnaast waren de opdrachten heel makkelijk en iedereen kreeg standaard een 7.5. Informatica stond onder de leerlingen eigenlijk bekend als een verplicht uurtje niets doen.

Om eerlijk te zijn had ik voor dit jaar, 5VWO, goede hoop, aangezien we een nieuwe leraar kregen, waarover ik eerder al goede dingen had gehoord. Het schooljaar is nu vrijwel ten einde en één ding kun je zeker stellen: het contrast ten opzichte van vorig jaar is enorm.

Bij de eerste les informatica werd het al snel duidelijk dat de docent een heel ander plan had dan dan die van vorig jaar. Nadat hij de leerlingen om hun mening vroeg over de lessen van vorig jaar, werd het al snel duidelijk dat ik niet de enige was die de eerdere lessen informatica geen succes vond. We gingen dus snel aan de slag met iets nieuws.

In de eerste les had ik al meer code geschreven dan vorig jaar tijdens informatica. We gingen namelijk aan de slag met het maken van websites en volgden hierbij een duidelijk lesplan van Fundament. Ik moet zeggen dat deze lessen voor mij erg makkelijk waren en ik was vooral bezig met het helpen van mijn medeleerlingen. Hoewel hier niets mis mee is zal ik de volgende keer als dit het geval is een eigen project aanvragen met een hoger niveau. Hier was dit jaar namelijk alle ruimte voor.

Na een aantal maanden, waarin we ons vooral bezighielden met HTML & CSS (hoewel ik het ook leuk vond om te klooien met Bootstrap en JavaScript), stond er een grote opdracht op het programma waar ik erg enthousiast voor was: we moesten in een aantal maanden tijd een website maken met een onderwerp naar keuze. Dit kon in groepen of apart. Eerst wilde ik graag een website met twee vrienden maken, die zou gaan over de producten van onze favoriete merken, Apple, Nike en IWC, maar ik besloot later toch in mijn eentje een website te maken over een project in Unity (game-engine) waar ik op dat moment mee bezig was, genaamd Virtual Education. In het kort is dit een (fictieve) game-serie waarbij onderwerpen als ‘de ruimte’ en ‘wiskunde’ op een visuele manier worden uitgelegd aan spelers. Ik was al bezig met een game over de ruimte en wellicht hebben een aantal van jullie dit gemerkt aan posts op social media, waarin afbeeldingen van models voor planeten te zien waren.

Mijn website voor de informaticaopdracht

Eerst wilde ik Bootstrap gebruiken voor mijn website, maar ik besloot dit toch niet te doen om de moeilijkheidsgraad te verhogen. Ik heb voor dit project natuurlijk de opmaaktalen HTML & CSS gebruikt en ook de programmeertaal JavaScript om de website dynamischer te maken. Ik moet zeggen dat ik zelf best tevreden ben over het resultaat. De volgende keer zal ik waarschijnlijk wel Bootstrap gebruiken omdat ik de website er dan toch iets professioneler uit kan laten zien en het responsive maken van de website ook wat makkelijker gaat, maar ik vond het ook erg leuk om het allemaal ‘from scratch’ te maken.

Het was leuk om te klooien met JavaScript bij het project

Hierna moesten we onze website presenteren en dat gebeurde in de laatste lessen van het jaar. Ik heb hele leuke presentaties gezien, met allerlei verschillende onderwerpen, zoals een website van een pizzeria, een site over een gezonde lifestyle en, wat erg indrukwekkend was, een ‘verbeterde versie van WRTS’. Het laatste project, dat overigens was ontwikkeld door drie leerlingen die al (flink) wat verder waren dan de gemiddelde leerling in onze klas, zag er heel erg veelbelovend uit en wordt ook gepromoot bij de schoolleiding om het daadwerkelijk gebruikt te laten worden door de leerlingen.

De planning was om in de resterende lessen ook nog eens aan de slag te gaan met Unity, iets waar ik ook erg veel zin in had. Ik had al een eigen project bedacht, een 2D-platformer waarbij ik gebruik zou maken van een asset van de maker van de populaire Rayman-serie, maar daar hadden we helaas niet heel erg veel tijd meer voor. Ik heb wel een heel kort level gemaakt van een simpele 2D-game en video waarin ik informatie geef over deze game en de Unity game-engine zelf, maar helaas werd later bekend dat dit niet meer becijferd zou worden.

Ik moet wel zeggen dat de meeste leerlingen dit jaar nog niet (veel) geprogrammeerd hebben, we hebben ons namelijk vooral beziggehouden met opmaaktalen. Ik denk echter dat dit toch een goede zet was, aangezien het een leuke manier is om leerlingen kennis te laten maken met code. Je ziet namelijk direct resultaat en kunt al snel aantrekkelijke dingen maken. Als je direct begint met een programmeertaal wordt je eigenlijk bijna gedwongen om text-based-programmaatjes te maken en ik denk dat leerlingen dit al snel saai beginnen te vinden.

Dat er zulke leuke projecten/ambitieuze projecten zijn uitgekomen laat zien dat de leerlingen in mijn klas informatica weer leuk beginnen te vinden, in tegenstelling tot vorig jaar. Dit komt denk ik doordat je veel meer vrijheid hebt om te maken wat je zelf wilt.
Ik hoop dat we volgend jaar ook zulke leuke, leerzame dingen gaan doen. Dit zou op het gebied van informatica een mooi einde zijn van mijn middelbare schoolperiode.