Korte samenvatting

  • Aan de linkerkant van de editor zie je een aantal bolletjes staan. Dit zijn de verschillende categorieën met blokken. Elk blok heeft namelijk zijn eigen functie. 
  • In het midden van het scherm vind je het onderdeel van de editor waar je de blokken kunt neerzetten om een programma te bouwen. 
  • Aan de rechterkant van het scherm vind je een klein venster, waarin je het resultaat van de geschreven code (geplaatste blokken) ziet. Met andere woorden, in dit venster zie je het eindresultaat van jouw programma.
  • Onder het speelvenster zie je een onderdeel waar je de sprites kunt beheren. Je ziet welke sprites zich in de scene bevinden. Als je op een sprite klikt, zie je de code die de sprite bevat. 
  • Helemaal rechtsonder in het scherm vind je twee knoppen, om de sprite en de achtergrond van het speelvenster mee te kunnen veranderen. 

Huiswerk voor deze tutorial

In deze tutorial heb je gezien waar de verschillende onderdelen binnen de editor voor dienen. Ook heb je al gezien hoe je de verschillende blokken met elkaar kunt verbinden om een programma te vormen. 

  • Begin een geheel nieuw Scratch-project. 
  • Verwijder de standaard sprite (de kat) en voeg twee nieuwe sprites toe. Zet een sprite aan de linkerkant en een sprite aan de rechterkant, naast elkaar. 
  • Verander de achtergrond van het speelvenster. 
  • Zorg ervoor dat de linker sprite “Hallo” zegt en de rechter sprite “Wereld!” als er op de groene vlag wordt geklikt. 

Je hebt zojuist een “Hello, World!”-programma geschreven. Dit is een programma waarbij de tekst “Hello, World!” op het scherm wordt getoond, in 1974 bedacht door informaticus Brian Kernighan. Dit is vaak het eerste programma dat een programmeur schrijft.