Korte samenvatting

  • Scratch is een goede tool om games mee te maken. 
  • Er worden over het algemeen simpele games gemaakt met Scratch, zoals Pac Man
  • Een populaire game die wordt gemaakt in Scratch, is het spel waarin je objecten moet vangen om punten te verdienen. 
  • Je kunt een project in Scratch aantrekkelijker maken door een nieuwe sprite en achtergrond toe te voegen. 
  • Door middel van bepaalde gebeurtenis-blokken kun je controleren of de speler bepaalde toetsen op het toetsenbord indrukt. 
  • Je kunt een sprite naar links laten bewegen door gebruik te maken van een negatieve waarde, zoals -30.
  • Met een functies-blok kun je een willekeurig getal genereren. 
  • Met een herhaal-blok kun je een bepaald stuk code herhalen. 
  • Met een als…dan-blok kun je een bepaald stuk code uitvoeren, als er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan. 
  • Door middel van variabelen kun je bepaalde waarden opslaan onder een bepaalde naam. Een voorbeeld hiervan is de score. 

Huiswerk voor deze tutorial

Hoewel de game te spelen is, zijn er nog wel een aantal dingen toe te voegen. Een voorbeeld hiervan is levens voor de speler.

  • Maak een variabele aan met de naam ‘Levens’.
  • Geef de variabele ‘Levens’ een waarde van 5, als er op de groene vlag wordt geklikt. 
  • Zorg ervoor dat de waarde van de variabele ‘Levens’ met 1 wordt verminderd, als de bal niet wordt gevangen door de speler. 
  • Zorg ervoor dat het spel stopt als het aantal levens gelijk is aan 0. Doe dit door middel van het ‘stop alle’-blok onder de categorie ‘Variabelen’. 

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist je allereerste game gemaakt. Je hebt kennisgemaakt met een aantal bekende elementen binnen het programmeren, zoals herhalingen en variabelen. In Level 2 zul je hier meer over te weten komen. 

Het voltooien van dit project smaakt waarschijnlijk naar meer. Je kunt uiteraard proberen zelf een aantal games te maken en te delen met de Scratch-community. Gebruik de theorie die je in deze tutorial hebt geleerd om je eigen projecten te bouwen in Scratch.