Hoewel de game te spelen is, zijn er nog wel een aantal dingen toe te voegen. Een voorbeeld hiervan is levens voor de speler.

  • Maak een variabele aan met de naam ‘Levens’.
  • Geef de variabele ‘Levens’ een waarde van 5, als er op de groene vlag wordt geklikt. 
  • Zorg ervoor dat de waarde van de variabele ‘Levens’ met 1 wordt verminderd, als de bal niet wordt gevangen door de speler. 
  • Zorg ervoor dat het spel stopt als het aantal levens gelijk is aan 0. Doe dit door middel van het ‘stop alle’-blok onder de categorie ‘Variabelen’. 

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist je allereerste game gemaakt. Je hebt kennisgemaakt met een aantal bekende elementen binnen het programmeren, zoals herhalingen en variabelen. In Level 2 zul je hier meer over te weten komen. 

Het voltooien van dit project smaakt waarschijnlijk naar meer. Je kunt uiteraard proberen zelf een aantal games te maken en te delen met de Scratch-community. Gebruik de theorie die je in deze tutorial hebt geleerd om je eigen projecten te bouwen in Scratch.