Korte samenvatting

  • Modules, ook wel frameworks genoemd, zijn onderdelen die derde partijen hebben gemaakt om meer functionaliteiten toe te voegen aan een programmeertaal.
  • Bekende modules zijn Pygame, waarmee je simpele games kunt maken, en Flask, waarmee je extra functionaliteiten kunt toevoegen aan websites.
  • Met de module random kun je onder meer random getallen genereren binnen een bepaalde range.
  • Met de module tkinter kun je Graphical User Interfaces maken. Dit wel zeggen dat je vensters kunt schrijven en daar widgets in kunt verwerken, om zo een functioneel programma te ontwikkelen voor de gebruiker.
  • Hoewel er in deze tutorial wordt gekeken naar slechts vier modules, zijn er nog heel veel meer. Vooral Python heeft veel frameworks, aangezien het een programmeertaal is die al vrij lang bestaat.

Broncode

Random

# De module wordt geimporteerd
import random

# Er wordt 5 keer een random integer geprint, tussen 0 en 100
for i in range(5):
    print(random.randint(0, 101))

Tkinter

# De module wordt geimporteerd
from tkinter import *

# Het venster wordt geinitialiseerd
window = Tk()

# Het venster krijgt een standaardgrootte 
window.configure(width = 500, height = 300)

# Het venster krijgt een titel
window.title("Python Tutorial")

"""
Er wordt gezorgd dat het venster te zien blijft
zolang de gebruiker het venster niet sluit
"""
window.mainloop()