JorCademy bestaat sinds begin mei alweer 10 jaar! Deze mijlpaal willen we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Om het 10-jarig bestaan te vieren, organiseren we deze zomer een codechallenge. En niet zomaar een codechallenge: game jam.

Promovideo voor de game jam.

Summer of GameDev: maak je eigen game!

Deze challenge is een game jam. Een game jam is een evenement waarbij je binnen een bepaalde tijd een game ontwikkelt. Als je in deze server zit, en interesse hebt in programmeren, is de kans best groot dat je een liefhebber bent van deze soort software. Het leuke aan games is dat dit hele interactieve software is, waar de speler veel invloed op heeft. Veel meer dan de meeste andere soorten software. Dat maakt het ontwikkelen van games heel leuk, want je ziet je project langzaam een volwaardige, leuke game worden! De ontwikkeling van een game is een heel creatief proces. 

Ontwerp je eigen game

Elke game jam heeft een thema. Dit thema kun je op een bepaalde manier interpreteren, om er vervolgens een game mee te ontwerpen en bouwen. Het thema voor deze game jam is: Retro Remix. Wat je met dit thema doet, is geheel aan jou. Maar zorg ervoor dat het in je game is verwerkt.

Welke technieken mag je gebruiken?

Om je game te maken mag je elke tool gebruiken die je wilt. Zolang je er maar zelf code voor schrijft. Hieronder vind je een aantal suggesties voor programma’s/frameworks om te gebruiken:

  • PyGame – Als je bekend bent met de programmeertaal Python, die overigens ook wordt gebruikt in het lesmateriaal van JorCademy, is PyGame een goede keuze. Dit is een Python framework dat je kunt gebruiken om simpele games te maken. Hier vind je een gebruiksvriendelijke tutorial om aan de slag te gaan met PyGame.
  • MonoGame – Als je liever C# gebruikt dan Python, is MonoGame een geschikt framework voor het ontwikkelen van games. MonoGame is in het verleden gebruikt voor het ontwikkelen van games als Stardew Valley. Het is aangeraden om gebruik te maken van de documentatie van MonoGame.
  • Processing – Processing is een programma waarmee je door middel van Java (of Python, maar Java is aangeraden) redelijk snel een simpele game kunt bouwen. Het wordt vooral gebruik voor het maken van mooie plaatjes, maar is zeker geschikt voor het bouwen van simpele games. Je kunt documentatie en de downloadpagina van Processing vinden op de website van de tool. 

Ondanks dat je elke tool mag gebruiken raden we sterk aan om gebruik te maken van de JorCademy Engine. Dit is een Python-template die we speciaal hebben ontwikkeld voor het nieuwe lesmateriaal waar we momenteel aan werken. Je kunt hier heel makkelijk games mee maken en een voordeel van het gebruiken van deze tool is dat we je hiermee makkelijker kunnen helpen als je problemen hebt. Als je meer wilt weten over de engine, en hoe je deze installeert, kun je de pagina over de engine op JorCademy.nl bekijken.

Daarnaast mag je ervoor kiezen om in een team te werken van maximaal 3 personen.

Hoe lang duurt de challenge?

Zoals een legende binnen de gaming industrie ooit heeft gezegd:

‘A rushed game is forever bad.’

Shigeru Miyamoto

We geven je daarom de hele zomervakantie de tijd om je game te bouwen. Je krijgt 4 weken de tijd. We trappen af op zaterdag 22 juli en finishen op zaterdag 19 augustus. We maken daarna een compilatie van alle projecten die zijn gemaakt. Extra reden dus om iets heel moois te maken. 

Tips

Voordat je daadwerkelijk begint met het schrijven van code, kun je het best onderzoek doen:

  • Wat is het PRECIES dat je wilt maken? (een hele onderschatte vraag)
  • Welke techniek(en) ga je hiervoor gebruiken?
  • Hoe gaat je code eruit zien? Welke class hierarchies moet je implementeren?
  • Welke sprites (afbeeldingen) en andere assets (bijvoorbeeld geluid) ga je gebruiken?

Dit voorwerk maakt het daadwerkelijk bouwen van je software met code veel soepeler. Om een beter beeld te krijgen van het ontwikkelingsproces, zou je de video op JorCademy kunnen bekijken waarin de ontwikkeling van de retrogame Pong wordt getoond.

Hulp

Het is goed voor te stellen dat het ontwikkelen van een eigen game best moeilijk kan zijn. Daarom gaan we je hier ook bij helpen. Als je hulp nodig hebt, kun je in de Discord-server van JorCademy de hulp vragen van actieve leden en de crewleden in de channel #code-challenge. We helpen zo snel als we kunnen. Eventueel helpen we je in een voice chat verder.

Art en Assets

Er is natuurlijk helemaal niets aan als de art van je game er niet mooi uitziet. Het zelf allemaal maken is uiteraard toegestaan maar dat is voor de meesten iets te hoog gegrepen. Niet iedereen is immers goed in het maken van eigen assets. Je hebt de optie om in de JorCademy Engine gebruik te maken van ingebouwde assets, mocht je deze gebruiken. Ook hebben we nog een lijst met bronnen waar je leuke assets kunt downloaden:

  • GameDevMarket – algemene markt waar alles te vinden is. Let op niet alles op de site is gratis, dus zorg er voor dat je tijdens het zoeken filtert op alleen de gratis afbeeldingen.
  • Kenney – mooie selectie van pixel art en platte style sprites.
  • OpenGameArt – algemene markt waar alles gratis is.
  • DoTown – pixel art in een Japanse style.
  • MarioWiki – collectie van sprites van de originele Mario.
  • En als je naar is specifieks opzoek bent: Google, uiteraard.

Deelname

Wil je meedoen? Dan kun je je aanmelden op de itch.io-pagina van de game jam. Dit platform wordt aan het eind van de jam ook gebruikt om je game in te leveren. Meer details over het inleverproces volgt nog.

We kunnen niet wachten om te zien wat jullie gaan maken. Time to get creative!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.