Stap in de wereld van code

  • Je leert programmeren in de programmeertaal Scratch
  • Je leert programmeren in de programmeertaal Python
  • Je leert computational thinking: je leert hoe je problemen kunt onderverdelen in kleinere stappen
  • Je leert werken met professionele tools, als Visual Studio Code
  • Je wordt begeleid om je kennis na afloop te verbreden
  • Het gehele lesmateriaal gratis te gebruiken.

Level 1 – Scratch

In dit level ga je werken met de programmeertaal Scratch. Deze programmeertaal is ontworpen door het MIT Media Lab en Lifelong Kindergarten Group. De taal is ontwikkeld om kinderen kennis te laten maken met programmeertaal. De taal is dan ook makkelijker dan bijvoorbeeld Python of C#. Je hoeft de code namelijk niet zelf te typen. In plaats daarvan kun je een programma bouwen door blokken met een bepaalde functie aan elkaar vast te klikken. Het wordt niet voor niets vaak vergeleken met het bouwen met LEGO-blokken. Doordat men met Scratch spelenderwijs kennis leert maken met programmeertaal, is het de ultieme taal voor beginners. 

β–Ά Introductie tot Scratch
πŸ“ Maak kennis met de Scratch-community
β–Ά Download software
β–Ά Introductie tot de Scratch-editor
πŸ“ Je allereerste programma maken
β–Ά Gamedevelopment met Scratch
πŸ“ Je eigen game maken
β–Ά Scratch & externe apparaten

Level 2 – Python

In dit level ga je werken met de programmeertaal Python. De taal is ontwikkeld door de Nederlandse informaticus Guido van Rossum in de jaren β€˜90, met als doel om een programmeertaal te creeeren die beter leesbaar is dan andere programmeertalen. Dit maakt de programmeertaal makkelijker dan de meeste andere talen, zoals C++. Het is dus een goede taal voor beginnende programmeurs. Python is echter ook razend populair bij professionals, vooral wegens zijn veelzijdigheid. Daarom wordt de taal ook gebruikt door grote bedrijven, zoals Google en Facebook. 

β–Ά Introductie tot Python
β–Ά Download Visual Studio Code
πŸ“ Download Visual Studio-code
β–Ά Hello, World!
πŸ“ Een stukje tekst op het scherm printen
β–Ά Data types
β–Ά Variabelen
πŸ“ Variabele aanmaken
β–Ά Input/Output
πŸ“ Om input vragen en output geven
β–Ά Wiskundige operators
β–Ά Logical & comparison operators
πŸ“ Logische variabelen aanmaken
β–Ά If-statements
πŸ“ Het achtbaansysteem
β–Ά Loops
πŸ“ Code efficiΓ«nt herhalen
β–Ά Control flow
β–Ά Arrays
πŸ“ Cijfergemiddelde berekenen
β–Ά Functies
πŸ“ Naar de bioscoop
β–Ά Modules
πŸ“ De Staatsloterij
β–Ά Dictionaries
πŸ“ Een login-systeem maken
β–Ά Classes
πŸ“ Profielen aanmaken

Level 3 – Verdieping

In dit level maak je kennis met een aantal verschillende vakgebieden waarbinnen je je codeskills kunt toepassen. Niet alleen krijg je een beschrijving van de verschillende vakgebieden, je krijgt ook een introductie tot de bijbehorende programmeertalen en professionele software die binnen het betreffende vakgebied wordt gebruikt. 

πŸ“„ Webdevelopment
πŸ“„ Appdevelopment
πŸ“„ Gamedevelopment